11.02.2012

Europa rundt på fire dager

Reisen startet som sagt litt senere enn planlagt, men neste morgen våknet vi opp til en god frokost! Vi bodde på La vie en rose i Basel, et steinkast fra Rhinen! Været vår kjempefint, men det var likevel bitende kaldt.

Det var underlig å være i en stor by igjen. Måtte konsentrere meg litt for å ikke si "hallo" eller "guten Tag" til fremmede mennesker på gaten. Men allikevel tok det ikke lang tid før jeg ble vant til storbylivet med trikke- og bilsus, mennesker som presser seg forbi hverandre, butikker med blinkende skilter  og restauranter på hvert gatehjørne. Første dagen bestemte vi oss for å spise tradisjonell sveitsisk mat. Det så lovende ut, men etter måltidet trillet vi nærmest nedover gaten. Tradisjonell mat i Sveits er mektige saker!

Vi var kulturelle også! Først krabbet vi opp tårnet i kirken, og det var litt av et prosjekt. En med klaustrofobi og en med høydeskrekk. Vi kom oss bare opp til første utsiktspunkt før vi fikk nervesammenbrudd.

På kvelden så vi musikalen "Elisabeth", historien som tegneserien "Sissi" er basert på – hvis noen husker den? Det var i hvertfall Kristins yndlingsserie! Til Kristins skuffelse lignet ikke musikalen så veldig på tegneserien, men en gang dukket prinsen opp i samme kostyme! Da våknet Kristin.

På lørdagen dro vi videre til Frankrike! På toget satt vi i en Harry Potter kupé, og det var jo ganske stas. Kristin så forresten et tog med to etasjer for første gang! Litt usivilisert oppe i Holmenkollen der. I kupeen fikk vi besøk av en baby med moren sin. Ikke akkurat Nilus og Hermine som kom på besøk.

Så kom vi til Colmar! Rart å være i Frankrike på 50 min. Kristin begynte med en gang å si "Merci" til alle, mens jeg klarte bare å stotre frem "Danke schön". Colmar var som en miniversjon av Venezia, med en elv som dukket opp flere ganger i den lille byen. Men det var så kaldt! Så lørdagen brukte vi på å lete etter luer, og Kristin benyttet sjansen til å kjøpe en fransk alpelue.

Reisen inneholdt egentlig ingen store kulinariske opplevelser. I Colmar forvillet vi oss inn på en fransk restaurant, hvor menyen var komplett umulig å forstå. Plutselig kom de serverende med to fiskesupper som stinket verre en verst. Det hele endte med at Kristin tømte suppene i do, så det skulle se ut som vi hadde spist dem.

Søndagen dro vi på museum, og det var ganske kaldt. Dagen endte med at vi dro til Görwihl. Siden det er minimalt med attraksjoner her, brukte vi mandag morgen til å se på "Hjerte til Hjerte" med Linn Skåber! Og spise Butterzopf - et kjempegodt sveitsisk brød.

Så dro Kristin sin vei, mens jeg ble igjen i lille Görwihl.